Miksi somenäkyvyys on yrityksille tärkeää?
Miksi sinunkin yrityksen tulee löytyä somesta?
Myytkö tuotteita tai palveluita kuluttajille tai oletko muutoin brändivetoisessa bisneksessä? Tarvitsetko uusia asiakkaita tai haluatko sitouttaa nykyisiä asiakkaita entistä enemmän? Vai muodostaako rekrytointi pullonkaulan yrityksesi kasvulle? Etkö haluaisi tavoittaa unelma-asiakkaasi ja unelma-rekrytoitavasi juuri silloin, kun he ovat rentoutuneina kotisohvalla ja alttiina vaikutuksille? Jos vastaus mihin tahansa näistä kysymyksistä on kyllä, niin läsnäolo ja näkyvyys sosiaalisessa mediassa on ilman muuta jotain, mihin sinunkin yrityksesi kannattaa panostaa.
Nykyään sosiaalinen media ei ole vain yksi markkinointikanava muiden joukossa – se on elintärkeä osa brändin rakentamista, asiakassuhteiden luomista ja myynnin kasvattamista. Oletpa sitten kuluttajatuotteita myyvä yritys, B2B-toimija tai rekrytointia tehostava organisaatio, aktiivinen somenäkyvyys voi tehdä merkittävän eron menestyksesi kannalta. Sosiaalinen media tarjoaa valtavan potentiaalin tavoittaa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Suuri osa ihmisistä viettää merkittävän osan ajastaan eri sosiaalisen median alustoilla, joten yrityksillä on mahdollisuus tavoittaa sitä kautta massiivinen yleisö suhteellisen edullisesti ja lisätä näkyvyyttään siellä missä asiakkaatkin ovat.
Sosiaalinen media on yrityksesi digitaalinen käyntikortti
Alustoja on monia, mutta näin karrikoidusti voidaan sanoa, että yrityksesi someprofiili on nykyään yhtä kuin yrityksesi käyntikortti. Eli jos tiliäsi on päivitetty viimeksi vuosi sitten, se on melkein kuin kaivaisit taskusta rypistyneen ja nuhjuisen käyntikortin ja ojentaisit sen muina miehinä asiakkaalle. Tämä tuskin on se mielikuva minkä haluat brändisi herättävän ihmisille? Somekanavat toimivat brändisi ensivaikutelmana, ja niiden tulee välittää yrityksesi ydinviestiä selkeästi ja houkuttelevasti.
Erityisesti Instagram ja LinkedIn toimivat tehokkaina alustoina, joissa visuaalisuus, tarinankerronta ja asiantuntijasisällöt tukevat brändimielikuvaa. Jotta someprofiilisi tukisi liiketoimintatavoitteitasi, sen on oltava johdonmukainen, aktiivinen ja arvoa tuottava. Vinkkimme yrityksille, jotka ovat somepolkunsa alkupäässä: Valitse brändisi ääneen sopiva viestintätyyli tai tone of voice, ja pitäydy siinä. Huolehdi, että kaikki julkaisut mukailevat brändisi ilmettä ja tukevat sen viestiä. Jos some kanavasi koostuu sekalaisista kuvista, joita tuottaa kuka milloinkin jos ehtii, tulee siitä herkästi levoton vaikutelma, eikä se saa asiakasta viihtymään luonasi pitkään. Panosta siis huolella sekä ulkoasuun että brändin mukaiseen viestintään.
Systemaattisuus tuottaa tulosta
Niin kuin liike-elämässä muutenkin, myös somessa syntyy tuloksia vasta kun alat toimia systemaattisesti ja toteutat kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti valittua strategiaa. Jos siis yrityksesi sometiliä on tosiaan päivitetty viimeksi juhannuksena 2023, nyt on aika tehdä asiaan muutos. Sillä tavalla ei nimittäin saavuteta yhtään mitään, paitsi korkeintaan kohonneita kulmia. Somessa rakennetaan brändejä, tavoitetaan asiakkaita, ylläpidetään suhteita olemassa oleviin asiakkaisiin, saadaan palautetta ja kehitytään, saavutetaan kilpailuetua ja mainostetaan äärimmäisen kohdennetusti. Mutta eihän se voi mitenkään onnistua, jos joku konttorillasi kirjautuu alustalle vain silloin tällöin. Vai oletko edelleen sitä mieltä, että sinulla ja yritykselläsi on varaa jäädä somen ulkopuolelle?
Me näemme asian niin, että yrittäjän ja liikkeenjohtajan tehtävä on kasvattaa yritystään. Meidän tehtävämme on mahdollistaa se ottamalla haltuun yrityksen somekanavat ja laittamalla peliin paras osaamisemme, jotta asiakasorganisaation kasvu ei jää kiinni ainakaan heikosta suoriutumisesta somessa. Meidän tehtävänä on huolehtia sisältöstrategian luomisesta, brändin mukaisesta sisällöntuotannosta, julkaisukalentereista, automaatioista, seurannasta, raportoinnista ja kehittämisestä. Tarvittaessa otamme myös uudet brändikuvat, järjestämme videotuotannot, tuotamme PR-tapahtumat ja toteutamme vaikuttajakampanjat tuotelähetyksineen päivineen. Ja jos tarvitset jotain mitä emme itse osaa tehdä, etsimme siihenkin puolestasi parhaan mahdollisen kumppanin.
Tässä muutama syy, miksi somenäkyvyys on tärkeämpää kuin koskaan:
Asiakkaasi ovat somessa – oletko sinä? Suurin osa kuluttajista ja yrityspäättäjistä käyttää somea päätöksenteon tukena. Jos brändisi ei ole läsnä, menetät potentiaalisia asiakkaita.
Luottamus ja asiakasuskollisuus rakentuvat vuorovaikutuksessa. Some antaa mahdollisuuden keskustella asiakkaidesi kanssa, vastata kysymyksiin ja rakentaa yhteisöllisyyttä.
Mainonta ja kohdennetut kampanjat tuottavat mitattavia tuloksia. Sosiaalisen median markkinointi on yksi kustannustehokkaimmista keinoista tavoittaa oikea kohderyhmä ja ohjata heitä kohti ostopäätöstä.
Rekrytointi helpottuu, kun työnantajamielikuva on kunnossa. Some ei ole vain asiakashankintaa varten – se on myös tehokas keino houkutella alan parhaat osaajat.
Kuinka rakennat sitoutuneen yleisön sosiaalisessa mediassa?
Sitoutuneen yhteisön rakentaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja johdonmukaista viestintää. Tässä kolme keskeistä asiaa:
Määrittele selkeä sisältöstrategia. Valitse teemat ja aiheet, jotka tukevat liiketoimintatavoitteitasi ja kiinnostavat kohdeyleisöäsi. Näin tililläsi on potentiaalia tavoittaa juuri kyseisistä aiheista kiinnostuneet seuraajat/asiakkaat. Älä siis rönsyile liikaa.
Vuorovaikutus on avain. Kommentoi, vastaa kysymyksiin ja osallistu keskusteluihin. Se antaa asiakkaalle vaikutelman, että heidän kommentointiaan arvostetaan ja heidän mielipiteillään on väliä. Ja kun muut näkevät vastausaktiivisuutesi, kannustaa se heitäkin mahdollisesti kommentoimaan postauksiisi.
Julkaisutahti vaikuttaa näkyvyyteen. Algoritmit suosivat aktiivisia ja säännöllisesti päivittyviä tilejä. Panosta jatkuvuuteen, älä pelkästään yksittäisiin kampanjoihin.
Hallitse somekanavasi strategisesti – tai ulkoista ne ammattilaisille
Sosiaalisen median hallinta vaatii suunnitelmallisuutta, resursseja ja asiantuntemusta. Jos yrityksesi ei pysty panostamaan someen riittävästi, kannattaa harkita asiantuntijapalveluiden hyödyntämistä. Me Creatiwo Agencylla autamme yrityksiä ottamaan täyden hyödyn irti somen mahdollisuuksista. Tarjoamme mm. seuraavia palveluita:
Sisältöstrategian suunnittelu ja toteutus
Brändin mukainen sisällöntuotanto ja visuaalisuus
Julkaisukalenterit ja automaatiot
Vaikuttajakampanjat ja PR-toimenpiteet
Some-mainonnan hallinta ja optimointi
Sosiaalinen media ei ole pelkkä trendi, vaan se on nykypäivän liiketoiminnan keskeinen työkalu. Jos haluat kasvattaa brändisi tunnettuutta, sitouttaa asiakkaitasi ja saavuttaa mitattavia tuloksia, somenäkyvyys on välttämätöntä. Haluatko apua somestrategian luomisessa ja toteutuksessa? Ota yhteyttä Creatiwo Agencyyn – me huolehdimme, että brändisi näkyy ja kuuluu.